Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Ograniczone prawa przewozowe

Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2020 r. w sprawie procedury konkursowej podziału ograniczonych praw przewozowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2171), dalej „Rozporządzenie MI”, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, iż otrzymał wniosek przewoźnika lotniczego o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych, które objęte są ograniczeniami w korzystaniu z praw przewozowych.

1. Określenie ograniczonych praw przewozowych będących przedmiotem procedury konkursowej:

Przedmiotem procedury konkursowej są ograniczone prawa przewozowe w postaci:

- do 2 (dwóch) tygodniowych częstotliwości wykonywania regularnych przewozów lotniczych obejmujących przewóz pasażerów (wraz z bagażem), towarów, poczty pomiędzy obszarami Rzeczypospolitej Polskiej a Republiki Korei;

- do 3 (trzech) tygodniowych częstotliwości wykonywania regularnych przewozów lotniczych obejmujących przewóz pasażerów (wraz z bagażem), towarów, poczty pomiędzy obszarem Rzeczypospolitej Polskiej a Pusan (Republika Korei).

2. Pouczenie o możliwości składania wniosków przez innych przewoźników lotniczych:

Pozostali przewoźnicy lotniczy zainteresowani wykonywaniem przewozów będących przedmiotem konkursu mogą również składać swoje wnioski o wydanie upoważnienia.

Przewoźnikiem lotniczym uprawnionym do ubiegania się o ograniczone prawa przewozowe będące przedmiotem konkursu jest przewoźnik lotniczy polski lub unijny, posiadający odpowiednią koncesję wydaną przez właściwy organ swojego państwa.

Unijny przewoźnik lotniczy powinien dodatkowo być ustanowiony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w myśl art. 192a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.U. z 2023 r. poz. 2110) dalej „ustawa Prawo lotnicze”.

 

3. Miejsce i termin składania wniosków:

Wnioski o wydanie upoważnienia należy składać:

osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie, przy ul. M. Flisa 2 (w poniedziałek w godzinach 8:00-18:00; od wtorku do piątku w godzinach 8:15-16:15)

lub za pośrednictwem poczty na adres:

Urząd Lotnictwa Cywilnego

ul. Marcina Flisa 2

02-247 Warszawa

w nieprzekraczalnym terminie do 15 lutego 2024 r. (liczy się data złożenia wniosku w siedzibie ULC lub data nadania wniosku w placówce pocztowej). Wnioski złożone po terminie nie zostaną uwzględnione w procedurze konkursowej.

4. Wskazanie elementów wniosku oraz zakresu dodatkowych informacji, o których mowa w § 3 ust. 1 Rozporządzenia MI oraz art. 192 ust. 3 ustawy Prawo lotnicze:

Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać informacje dotyczące:

1) trasy wykonywania przewozów lotniczych;

2) rodzaju przewozu lotniczego (przewóz pasażerów, towarów lub poczty);

3) częstotliwości lotów;

4) typów statków powietrznych;

5) osoby upoważnionej do reprezentowania przewoźnika lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej;

6) tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski – informacje wskazujące imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej osoby odpowiedzialnej za prowadzenie bieżących spraw operacyjnych oraz za sprawy bezpieczeństwa i ochrony;

7) nazwy wnioskującego przewoźnika lotniczego oraz adresu jego siedziby;

8) daty planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowanego okresu ich wykonywania;

9) charakteru przewozów lotniczych (całoroczne albo sezonowe oraz bezpośrednie albo z przesiadką);

10) przewidywanego czasu trwania przelotu na trasach lub obszarach objętych wnioskiem;

11) maksymalnej liczby miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub ładowności, w przypadku przewozu towaru lub poczty, statków powietrznych, które będą wykorzystywane do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;

12) liczby statków powietrznych wpisanych do Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) przewoźnika lotniczego składającego wniosek, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;

13) liczby statków powietrznych użytkowanych przez wnioskującego przewoźnika lotniczego na podstawie umowy dotyczącej eksploatacji trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego z załogą, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem, jeżeli ma to zastosowanie;

14) dostępności informacji w języku polskim na pokładzie statków powietrznych wykorzystywanych w przewozach lotniczych objętych wnioskiem;

15) przewidywanej wysokości opłaty za przewóz lotniczy w oferowanych taryfach na trasach lub obszarach objętych wnioskiem, w jedną stronę, w walucie polskiej;

16) usług świadczonych w ramach każdej z taryf, o których mowa w pkt 15, oraz płatnych usług dodatkowych wraz z wysokością opłaty za każdą z tych usług dodatkowych;

17) sposobu sprzedaży miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub pojemności statku powietrznego, w przypadku przewozu towarów lub poczty, w tym istnienia możliwości obsługi w zakresie sprzedaży przewozów lotniczych objętych wnioskiem w języku polskim;

18) wysokości i charakteru dotychczas poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, regularnych lub nieregularnych, jeżeli zostały poniesione;

19) liczby przewiezionych pasażerów oraz liczby tygodniowych częstotliwości wykonywania przewozów na trasach lub obszarach objętych wnioskiem w ostatnim sezonie rozkładowym poprzedzającym sezon, w którym złożony został wniosek, jeżeli takie przewozy były już przez przewoźnika lotniczego realizowane.

5. Wykaz dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2 Rozporządzenia MI i art. 192 ust. 4 oraz art. 192a ust. 3 ustawy Prawo lotnicze:

Do wniosku należy dołączyć:

1) kopię koncesji (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);

2) kopię umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem w sprawie utworzenia bazy operacyjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oświadczenie zarządzającego lotniskiem w tej sprawie (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);

3) kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych wydanych wnioskującemu przewoźnikowi lotniczemu przez odpowiedni organ władzy lotniczej państwa jego rejestracji;

4) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącej obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą oraz kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych przewoźnika lotniczego użyczającego statek powietrzny objęty umową – w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy;

5) aktualne, sporządzone nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania tego sprawozdania, jeżeli obowiązek takiego badania wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych dotyczących sprawozdań finansowych;

6) potwierdzenie uiszczenia opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia w wysokości 2 664 zł.

6. Kryteria podziału ograniczonych praw przewozowych:

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonując podziału ograniczonych praw przewozowych kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę następujące kryteria:

1) zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;

2) zdolności finansowe i operacyjne przewoźnika lotniczego do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;

3) zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, uwzględniając:

a) liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, biorąc pod uwagę konieczność wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,

b) konkurencyjny poziom opłat za przewóz lotniczy i związane z nim usługi,

c) sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;

4) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;

5) historię wykonywania przewozów na wnioskowanych trasach lub obszarach, z uwzględnieniem wysokości wcześniej poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli zostały poniesione.

Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2020 r. w sprawie procedury konkursowej podziału ograniczonych praw przewozowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2171), dalej „Rozporządzenie MI”, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, iż otrzymał wniosek przewoźnika lotniczego o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych, które objęte są ograniczeniami w korzystaniu z praw przewozowych.

1. Określenie ograniczonych praw przewozowych będących przedmiotem procedury konkursowej:

Przedmiotem procedury konkursowej są ograniczone prawa przewozowe w postaci możliwości wyznaczenia tylko jednego (1) przewoźnika lotniczego do wykonywania regularnych przewozów lotniczych obejmujących przewóz pasażerów, towarów lub poczty na trasach z punktów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do punktu w Taszkient (TAS).

2. Pouczenie o możliwości składania wniosków przez innych przewoźników lotniczych:

Pozostali przewoźnicy lotniczy zainteresowani wykonywaniem przewozów będących przedmiotem konkursu mogą również składać swoje wnioski o wydanie upoważnienia.

Przewoźnikiem lotniczym uprawnionym do ubiegania się o ograniczone prawa przewozowe będące przedmiotem konkursu jest przewoźnik lotniczy, którego przeważająca część własności i rzeczywista kontrola należy do Rzeczypospolitej Polskiej lub polskich obywateli, i który posiada odpowiednią koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

3. Miejsce i termin składania wniosków:

Wnioski o wydanie upoważnienia należy składać:

osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie, przy ul. M. Flisa 2 (od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00).

lub za pośrednictwem poczty na adres:
Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa

lub elektroniczne za pośrednictwem platformy ePUAP na skrytkę Urzędu Lotnictwa Cywilnego /ULCPR/SkrytkaESP

w nieprzekraczalnym terminie do dnia 9 grudnia 2022 r. (liczy się data złożenia wniosku w siedzibie ULC lub data nadania wniosku w placówce pocztowej). Wnioski złożone po terminie nie zostaną uwzględnione w procedurze konkursowej.

4. Wskazanie elementów wniosku oraz zakresu dodatkowych informacji, o których mowa w § 3 ust. 1 Rozporządzenia MI:

Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać informacje dotyczące:
1) trasy wykonywania przewozów lotniczych;
2) rodzaju przewozu lotniczego (przewóz pasażerów, towarów lub poczty);
3) częstotliwości lotów;
4) typów statków powietrznych;
5) osoby upoważnionej do reprezentowania przewoźnika lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej;
6) tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski – informacje wskazujące imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej osoby odpowiedzialnej za prowadzenie bieżących spraw operacyjnych oraz za sprawy bezpieczeństwa i ochrony;
7) nazwy wnioskującego przewoźnika lotniczego oraz adresu jego siedziby;
8) daty planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowanego okresu ich wykonywania;
9) charakteru przewozów lotniczych (całoroczne albo sezonowe oraz bezpośrednie albo z przesiadką);
10) przewidywanego czasu trwania przelotu na trasach lub obszarach objętych wnioskiem;
11) maksymalnej liczby miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub ładowności, w przypadku przewozu towaru lub poczty, statków powietrznych, które będą wykorzystywane do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
12) liczby statków powietrznych wpisanych do Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) przewoźnika lotniczego składającego wniosek, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
13) liczby statków powietrznych użytkowanych przez wnioskującego przewoźnika lotniczego na podstawie umowy dotyczącej eksploatacji trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego z załogą, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem, jeżeli ma to zastosowanie;
14) dostępności informacji w języku polskim na pokładzie statków powietrznych wykorzystywanych w przewozach lotniczych objętych wnioskiem;
15) przewidywanej wysokości opłaty za przewóz lotniczy w oferowanych taryfach na trasach lub obszarach objętych wnioskiem, w jedną stronę, w walucie polskiej;
16) usług świadczonych w ramach każdej z taryf, o których mowa w pkt 15, oraz płatnych usług dodatkowych wraz z wysokością opłaty za każdą z tych usług dodatkowych;
17) sposobu sprzedaży miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub pojemności statku powietrznego, w przypadku przewozu towarów lub poczty, w tym istnienia możliwości obsługi w zakresie sprzedaży przewozów lotniczych objętych wnioskiem w języku polskim;
18) wysokości i charakteru dotychczas poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, regularnych lub nieregularnych, jeżeli zostały poniesione;
19) liczby przewiezionych pasażerów oraz liczby tygodniowych częstotliwości wykonywania przewozów na trasach lub obszarach objętych wnioskiem w ostatnim sezonie rozkładowym poprzedzającym sezon, w którym złożony został wniosek, jeżeli takie przewozy były już przez przewoźnika lotniczego realizowane.


5. Wykaz dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2 Rozporządzenia MI:
Do wniosku należy dołączyć:
1) kopię koncesji (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);
2) kopię umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem w sprawie utworzenia bazy operacyjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oświadczenie zarządzającego lotniskiem w tej sprawie (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);
3) kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych wydanych wnioskującemu przewoźnikowi lotniczemu przez odpowiedni organ władzy lotniczej państwa jego rejestracji;
4) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącej obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą oraz kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych przewoźnika lotniczego użyczającego statek powietrzny objęty umową – w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy;
5) aktualne, sporządzone nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania tego sprawozdania, jeżeli obowiązek takiego badania wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych dotyczących sprawozdań finansowych;
6) potwierdzenie uiszczenia opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia w wysokości 2 328 zł.


6. Kryteria podziału ograniczonych praw przewozowych:
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonując podziału ograniczonych praw przewozowych kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę następujące kryteria:
1) zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
2) zdolności finansowe i operacyjne przewoźnika lotniczego do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
3) zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, uwzględniając:
a) liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, biorąc pod uwagę konieczność wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
b) konkurencyjny poziom opłat za przewóz lotniczy i związane z nim usługi,
c) sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
4) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
5) historię wykonywania przewozów na wnioskowanych trasach lub obszarach, z uwzględnieniem wysokości wcześniej poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli zostały poniesione.

Informacja o wpłynięciu wniosku o wydanie upoważnienia do wykonywania przewozu lotniczego pomiędzy obszarem Rzeczypospolitej Polskiej a obszarem Republiki Kuby.

Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2020 r. w sprawie procedury konkursowej podziału ograniczonych praw przewozowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2171), dalej „Rozporządzenie MI”, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, iż otrzymał wniosek przewoźnika lotniczego o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych, które objęte są ograniczeniami w korzystaniu z praw przewozowych.

1. Określenie ograniczonych praw przewozowych będących przedmiotem procedury konkursowej:

Przedmiotem procedury konkursowej są ograniczone prawa przewozowe w postaci możliwości wyznaczenia tylko jednego (1) przewoźnika lotniczego do wykonywania regularnych przewozów lotniczych obejmujących przewóz pasażerów, towarów lub poczty na trasach pomiędzy obszarem Rzeczypospolitej Polskiej a obszarem Republiki Kuby w liczbie do 7 (siedmiu) częstotliwości lotów w tygodniu.

2. Pouczenie o możliwości składania wniosków przez innych przewoźników lotniczych:

Pozostali przewoźnicy lotniczy zainteresowani wykonywaniem przewozów będących przedmiotem konkursu mogą również składać swoje wnioski o wydanie upoważnienia.

Przewoźnikiem lotniczym uprawnionym do ubiegania się o ograniczone prawa przewozowe będące przedmiotem konkursu jest przewoźnik lotniczy, którego przeważająca część własności i rzeczywista kontrola należy do Rzeczypospolitej Polskiej lub polskich obywateli, i który posiada odpowiednią koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

3. Miejsce i termin składania wniosków:

Wnioski o wydanie upoważnienia należy składać:

osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie, przy ul. M. Flisa 2 (od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00).

lub za pośrednictwem poczty na adres:
Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa

lub elektroniczne za pośrednictwem platformy ePUAP na skrytkę Urzędu Lotnictwa Cywilnego /ULCPR/SkrytkaESP

w nieprzekraczalnym terminie do dnia 25 sierpnia 2021 r. (liczy się data złożenia wniosku w siedzibie ULC lub data nadania wniosku w placówce pocztowej). Wnioski złożone po terminie nie zostaną uwzględnione w procedurze konkursowej.

4. Wskazanie elementów wniosku oraz zakresu dodatkowych informacji, o których mowa w § 3 ust. 1 Rozporządzenia MI:

Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać informacje dotyczące:
1) trasy wykonywania przewozów lotniczych;
2) rodzaju przewozu lotniczego (przewóz pasażerów, towarów lub poczty);
3) częstotliwości lotów;
4) typów statków powietrznych;
5) osoby upoważnionej do reprezentowania przewoźnika lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej;
6) tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski – informacje wskazujące imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej osoby odpowiedzialnej za prowadzenie bieżących spraw operacyjnych oraz za sprawy bezpieczeństwa i ochrony;
7) nazwy wnioskującego przewoźnika lotniczego oraz adresu jego siedziby;
8) daty planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowanego okresu ich wykonywania;
9) charakteru przewozów lotniczych (całoroczne albo sezonowe oraz bezpośrednie albo z przesiadką);
10) przewidywanego czasu trwania przelotu na trasach lub obszarach objętych wnioskiem;
11) maksymalnej liczby miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub ładowności, w przypadku przewozu towaru lub poczty, statków powietrznych, które będą wykorzystywane do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
12) liczby statków powietrznych wpisanych do Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) przewoźnika lotniczego składającego wniosek, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
13) liczby statków powietrznych użytkowanych przez wnioskującego przewoźnika lotniczego na podstawie umowy dotyczącej eksploatacji trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego z załogą, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem, jeżeli ma to zastosowanie;
14) dostępności informacji w języku polskim na pokładzie statków powietrznych wykorzystywanych w przewozach lotniczych objętych wnioskiem;
15) przewidywanej wysokości opłaty za przewóz lotniczy w oferowanych taryfach na trasach lub obszarach objętych wnioskiem, w jedną stronę, w walucie polskiej;
16) usług świadczonych w ramach każdej z taryf, o których mowa w pkt 15, oraz płatnych usług dodatkowych wraz z wysokością opłaty za każdą z tych usług dodatkowych;
17) sposobu sprzedaży miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub pojemności statku powietrznego, w przypadku przewozu towarów lub poczty, w tym istnienia możliwości obsługi w zakresie sprzedaży przewozów lotniczych objętych wnioskiem w języku polskim;
18) wysokości i charakteru dotychczas poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, regularnych lub nieregularnych, jeżeli zostały poniesione;
19) liczby przewiezionych pasażerów oraz liczby tygodniowych częstotliwości wykonywania przewozów na trasach lub obszarach objętych wnioskiem w ostatnim sezonie rozkładowym poprzedzającym sezon, w którym złożony został wniosek, jeżeli takie przewozy były już przez przewoźnika lotniczego realizowane.


5. Wykaz dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2 Rozporządzenia MI:
Do wniosku należy dołączyć:
1) kopię koncesji (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);
2) kopię umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem w sprawie utworzenia bazy operacyjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oświadczenie zarządzającego lotniskiem w tej sprawie (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);
3) kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych wydanych wnioskującemu przewoźnikowi lotniczemu przez odpowiedni organ władzy lotniczej państwa jego rejestracji;
4) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącej obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą oraz kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych przewoźnika lotniczego użyczającego statek powietrzny objęty umową – w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy;
5) aktualne, sporządzone nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania tego sprawozdania, jeżeli obowiązek takiego badania wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych dotyczących sprawozdań finansowych;
6) potwierdzenie uiszczenia opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia w wysokości 2 215 zł.


6. Kryteria podziału ograniczonych praw przewozowych:
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonując podziału ograniczonych praw przewozowych kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę następujące kryteria:
1) zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
2) zdolności finansowe i operacyjne przewoźnika lotniczego do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
3) zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, uwzględniając:
a) liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, biorąc pod uwagę konieczność wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
b) konkurencyjny poziom opłat za przewóz lotniczy i związane z nim usługi,
c) sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
4) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
5) historię wykonywania przewozów na wnioskowanych trasach lub obszarach, z uwzględnieniem wysokości wcześniej poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli zostały poniesione.

Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2020 r. w sprawie procedury konkursowej podziału ograniczonych praw przewozowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2171), dalej „Rozporządzenie MI”, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, iż otrzymał wniosek przewoźnika lotniczego o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych, które objęte są ograniczeniami w korzystaniu z praw przewozowych.

1. Określenie ograniczonych praw przewozowych będących przedmiotem procedury konkursowej:

Przedmiotem procedury konkursowej są ograniczone prawa przewozowe w postaci możliwości wyznaczenia tylko jednego (1) przewoźnika lotniczego do wykonywania regularnych przewozów lotniczych obejmujących przewóz pasażerów, towarów lub poczty na trasie Warszawa (WAW) – Bangkok (BKK) – Warszawa (WAW) w liczbie do 3 (trzech) częstotliwości lotów w tygodniu.

2. Pouczenie o możliwości składania wniosków przez innych przewoźników lotniczych:

Pozostali przewoźnicy lotniczy zainteresowani wykonywaniem przewozów będących przedmiotem konkursu mogą również składać swoje wnioski o wydanie upoważnienia.

Przewoźnikiem lotniczym uprawnionym do ubiegania się o ograniczone prawa przewozowe będące przedmiotem konkursu jest przewoźnik lotniczy, którego przeważająca część własności i rzeczywista kontrola należy do Rzeczypospolitej Polskiej lub polskich obywateli, i który posiada odpowiednią koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

3. Miejsce i termin składania wniosków:

Wnioski o wydanie upoważnienia należy składać:

osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie, przy ul. M. Flisa 2
(od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00),

lub za pośrednictwem poczty na adres:
Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa,

lub elektroniczne za pośrednictwem platformy ePUAP na skrytkę Urzędu Lotnictwa Cywilnego /ULCPR/SkrytkaESP

w nieprzekraczalnym terminie do dnia 24 maja 2021 r. (liczy się data złożenia wniosku w siedzibie ULC lub data nadania wniosku w placówce pocztowej). Wnioski złożone po terminie nie zostaną uwzględnione w procedurze konkursowej.

4. Wskazanie elementów wniosku oraz zakresu dodatkowych informacji, o których mowa w § 3 ust. 1 Rozporządzenia MI:

Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać informacje dotyczące:

1) trasy wykonywania przewozów lotniczych;
2) rodzaju przewozu lotniczego (przewóz pasażerów, towarów lub poczty);
3) częstotliwości lotów;
4) typów statków powietrznych;
5) osoby upoważnionej do reprezentowania przewoźnika lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej;
6) tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski – informacje wskazujące imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej osoby odpowiedzialnej za prowadzenie bieżących spraw operacyjnych oraz za sprawy bezpieczeństwa i ochrony;
7) nazwy wnioskującego przewoźnika lotniczego oraz adresu jego siedziby;
8) daty planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowanego okresu ich wykonywania;
9) charakteru przewozów lotniczych (całoroczne albo sezonowe oraz bezpośrednie albo z przesiadką);
10) przewidywanego czasu trwania przelotu na trasach lub obszarach objętych wnioskiem;
11) maksymalnej liczby miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub ładowności, w przypadku przewozu towaru lub poczty, statków powietrznych, które będą wykorzystywane do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
12) liczby statków powietrznych wpisanych do Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) przewoźnika lotniczego składającego wniosek, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
13) liczby statków powietrznych użytkowanych przez wnioskującego przewoźnika lotniczego na podstawie umowy dotyczącej eksploatacji trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego z załogą, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem, jeżeli ma to zastosowanie;
14) dostępności informacji w języku polskim na pokładzie statków powietrznych wykorzystywanych w przewozach lotniczych objętych wnioskiem;
15) przewidywanej wysokości opłaty za przewóz lotniczy w oferowanych taryfach na trasach lub obszarach objętych wnioskiem, w jedną stronę, w walucie polskiej;
16) usług świadczonych w ramach każdej z taryf, o których mowa w pkt 15, oraz płatnych usług dodatkowych wraz z wysokością opłaty za każdą z tych usług dodatkowych;
17) sposobu sprzedaży miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub pojemności statku powietrznego, w przypadku przewozu towarów lub poczty, w tym istnienia możliwości obsługi w zakresie sprzedaży przewozów lotniczych objętych wnioskiem w języku polskim;
18) wysokości i charakteru dotychczas poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, regularnych lub nieregularnych, jeżeli zostały poniesione;
19) liczby przewiezionych pasażerów oraz liczby tygodniowych częstotliwości wykonywania przewozów na trasach lub obszarach objętych wnioskiem w ostatnim sezonie rozkładowym poprzedzającym sezon, w którym złożony został wniosek, jeżeli takie przewozy były już przez przewoźnika lotniczego realizowane.

5. Wykaz dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2 Rozporządzenia MI:

Do wniosku należy dołączyć:

1) kopię koncesji (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);
2) kopię umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem w sprawie utworzenia bazy operacyjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oświadczenie zarządzającego lotniskiem w tej sprawie (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);
3) kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych wydanych wnioskującemu przewoźnikowi lotniczemu przez odpowiedni organ władzy lotniczej państwa jego rejestracji;
4) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącej obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą oraz kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych przewoźnika lotniczego użyczającego statek powietrzny objęty umową – w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy;
5) aktualne, sporządzone nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania tego sprawozdania, jeżeli obowiązek takiego badania wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych dotyczących sprawozdań finansowych;
6) potwierdzenie uiszczenia opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia w wysokości 2 215 zł.

6. Kryteria podziału ograniczonych praw przewozowych:

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonując podziału ograniczonych praw przewozowych kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę następujące kryteria:

1) zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
2) zdolności finansowe i operacyjne przewoźnika lotniczego do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
3) zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, uwzględniając:
a) liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, biorąc pod uwagę konieczność wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
b) konkurencyjny poziom opłat za przewóz lotniczy i związane z nim usługi,
c) sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
4) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
5) historię wykonywania przewozów na wnioskowanych trasach lub obszarach, z uwzględnieniem wysokości wcześniej poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli zostały poniesione.

Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2020 r. w sprawie procedury konkursowej podziału ograniczonych praw przewozowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2171), dalej „Rozporządzenie MI”, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, iż otrzymał wniosek przewoźnika lotniczego o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych, które objęte są ograniczeniami w korzystaniu z praw przewozowych.

1. Określenie ograniczonych praw przewozowych będących przedmiotem procedury konkursowej:

Przedmiotem procedury konkursowej są ograniczone prawa przewozowe w postaci możliwości wyznaczenia tylko jednego (1) przewoźnika lotniczego do wykonywania regularnych przewozów lotniczych obejmujących przewóz pasażerów, towarów lub poczty na trasach pomiędzy obszarem Rzeczypospolitej Polskiej a obszarem Meksykańskich Stanów Zjednoczonych.

2. Pouczenie o możliwości składania wniosków przez innych przewoźników lotniczych:

Pozostali przewoźnicy lotniczy zainteresowani wykonywaniem przewozów będących przedmiotem konkursu mogą również składać swoje wnioski o wydanie upoważnienia.

Przewoźnikiem lotniczym uprawnionym do ubiegania się o ograniczone prawa przewozowe będące przedmiotem konkursu jest przewoźnik lotniczy polski lub unijny, posiadający odpowiednią koncesję wydaną przez właściwy organ swojego państwa.

Unijny przewoźnik lotniczy powinien dodatkowo być ustanowiony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w myśl art. 192a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.U. z 2020 r. poz. 1970).

3. Miejsce i termin składania wniosków:

Wnioski o wydanie upoważnienia należy składać:

osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie, przy ul. M. Flisa 2 (od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00).

lub za pośrednictwem poczty na adres:
Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa

lub elektroniczne za pośrednictwem platformy ePUAP na skrytkę Urzędu Lotnictwa Cywilnego /ULCPR/SkrytkaESP

w nieprzekraczalnym terminie do dnia 24 maja 2021 r. (liczy się data złożenia wniosku w siedzibie ULC lub data nadania wniosku w placówce pocztowej). Wnioski złożone po terminie nie zostaną uwzględnione w procedurze konkursowej.

4. Wskazanie elementów wniosku oraz zakresu dodatkowych informacji, o których mowa w § 3 ust. 1 Rozporządzenia MI:

Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać informacje dotyczące:
1) trasy wykonywania przewozów lotniczych;
2) rodzaju przewozu lotniczego (przewóz pasażerów, towarów lub poczty);
3) częstotliwości lotów;
4) typów statków powietrznych;
5) osoby upoważnionej do reprezentowania przewoźnika lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej;
6) tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski – informacje wskazujące imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej osoby odpowiedzialnej za prowadzenie bieżących spraw operacyjnych oraz za sprawy bezpieczeństwa i ochrony;
7) nazwy wnioskującego przewoźnika lotniczego oraz adresu jego siedziby;
8) daty planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowanego okresu ich wykonywania;
9) charakteru przewozów lotniczych (całoroczne albo sezonowe oraz bezpośrednie albo z przesiadką);
10) przewidywanego czasu trwania przelotu na trasach lub obszarach objętych wnioskiem;
11) maksymalnej liczby miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub ładowności, w przypadku przewozu towaru lub poczty, statków powietrznych, które będą wykorzystywane do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
12) liczby statków powietrznych wpisanych do Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) przewoźnika lotniczego składającego wniosek, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
13) liczby statków powietrznych użytkowanych przez wnioskującego przewoźnika lotniczego na podstawie umowy dotyczącej eksploatacji trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego z załogą, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem, jeżeli ma to zastosowanie;
14) dostępności informacji w języku polskim na pokładzie statków powietrznych wykorzystywanych w przewozach lotniczych objętych wnioskiem;
15) przewidywanej wysokości opłaty za przewóz lotniczy w oferowanych taryfach na trasach lub obszarach objętych wnioskiem, w jedną stronę, w walucie polskiej;
16) usług świadczonych w ramach każdej z taryf, o których mowa w pkt 15, oraz płatnych usług dodatkowych wraz z wysokością opłaty za każdą z tych usług dodatkowych;
17) sposobu sprzedaży miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub pojemności statku powietrznego, w przypadku przewozu towarów lub poczty, w tym istnienia możliwości obsługi w zakresie sprzedaży przewozów lotniczych objętych wnioskiem w języku polskim;
18) wysokości i charakteru dotychczas poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, regularnych lub nieregularnych, jeżeli zostały poniesione;
19) liczby przewiezionych pasażerów oraz liczby tygodniowych częstotliwości wykonywania przewozów na trasach lub obszarach objętych wnioskiem w ostatnim sezonie rozkładowym poprzedzającym sezon, w którym złożony został wniosek, jeżeli takie przewozy były już przez przewoźnika lotniczego realizowane.

5. Wykaz dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2 Rozporządzenia MI:

Do wniosku należy dołączyć:

1) kopię koncesji (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);
2) kopię umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem w sprawie utworzenia bazy operacyjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oświadczenie zarządzającego lotniskiem w tej sprawie (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);
3) kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych wydanych wnioskującemu przewoźnikowi lotniczemu przez odpowiedni organ władzy lotniczej państwa jego rejestracji;
4) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącej obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą oraz kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych przewoźnika lotniczego użyczającego statek powietrzny objęty umową – w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy;
5) aktualne, sporządzone nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania tego sprawozdania, jeżeli obowiązek takiego badania wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych dotyczących sprawozdań finansowych;
6) potwierdzenie uiszczenia opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia w wysokości 2 215 zł.

6. Kryteria podziału ograniczonych praw przewozowych:

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonując podziału ograniczonych praw przewozowych kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę następujące kryteria:

1) zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
2) zdolności finansowe i operacyjne przewoźnika lotniczego do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
3) zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, uwzględniając:
a) liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, biorąc pod uwagę konieczność wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
b) konkurencyjny poziom opłat za przewóz lotniczy i związane z nim usługi,
c) sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
4) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
5) historię wykonywania przewozów na wnioskowanych trasach lub obszarach, z uwzględnieniem wysokości wcześniej poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli zostały poniesione.

Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2020 r. w sprawie procedury konkursowej podziału ograniczonych praw przewozowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2171), dalej „Rozporządzenie MI”, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, iż otrzymał wniosek przewoźnika lotniczego o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych, które objęte są ograniczeniami w korzystaniu z praw przewozowych.

1. Określenie ograniczonych praw przewozowych będących przedmiotem procedury konkursowej:

Przedmiotem procedury konkursowej są ograniczone prawa przewozowe w postaci do 2 (dwóch) tygodniowych częstotliwości wykonywania regularnych przewozów lotniczych obejmujących przewóz pasażerów (wraz z bagażem), towarów, poczty pomiędzy obszarami Rzeczypospolitej Polskiej a Republiki Korei.

2. Pouczenie o możliwości składania wniosków przez innych przewoźników lotniczych:

Pozostali przewoźnicy lotniczy zainteresowani wykonywaniem przewozów będących przedmiotem konkursu mogą również składać swoje wnioski o wydanie upoważnienia.

Przewoźnikiem lotniczym uprawnionym do ubiegania się o ograniczone prawa przewozowe będące przedmiotem konkursu jest przewoźnik lotniczy polski lub unijny, posiadający odpowiednią koncesję wydaną przez właściwy organ swojego państwa.

Unijny przewoźnik lotniczy powinien dodatkowo być ustanowiony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w myśl art. 192a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.U. z 2020 r. poz. 1970).

3. Miejsce i termin składania wniosków:

Wnioski o wydanie upoważnienia należy składać:

osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie, przy ul. M. Flisa 2 (od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00).

lub za pośrednictwem poczty na adres:
Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa

w nieprzekraczalnym terminie do dnia 20 stycznia 2021 r. (liczy się data złożenia wniosku w siedzibie ULC lub data nadania wniosku w placówce pocztowej). Wnioski złożone po terminie nie zostaną uwzględnione w procedurze konkursowej.

4. Wskazanie elementów wniosku oraz zakresu dodatkowych informacji, o których mowa w § 3 ust. 1 Rozporządzenia MI:

Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać informacje dotyczące:

1) trasy wykonywania przewozów lotniczych;
2) rodzaju przewozu lotniczego (przewóz pasażerów, towarów lub poczty);
3) częstotliwości lotów;
4) typów statków powietrznych;
5) osoby upoważnionej do reprezentowania przewoźnika lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej;
6) tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski – informacje wskazujące imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej osoby odpowiedzialnej za prowadzenie bieżących spraw operacyjnych oraz za sprawy bezpieczeństwa i ochrony;
7) nazwy wnioskującego przewoźnika lotniczego oraz adresu jego siedziby;
8) daty planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowanego okresu ich wykonywania;
9) charakteru przewozów lotniczych (całoroczne albo sezonowe oraz bezpośrednie albo z przesiadką);
10) przewidywanego czasu trwania przelotu na trasach lub obszarach objętych wnioskiem;
11) maksymalnej liczby miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub ładowności, w przypadku przewozu towaru lub poczty, statków powietrznych, które będą wykorzystywane do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
12) liczby statków powietrznych wpisanych do Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) przewoźnika lotniczego składającego wniosek, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
13) liczby statków powietrznych użytkowanych przez wnioskującego przewoźnika lotniczego na podstawie umowy dotyczącej eksploatacji trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego z załogą, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem, jeżeli ma to zastosowanie;
14) dostępności informacji w języku polskim na pokładzie statków powietrznych wykorzystywanych w przewozach lotniczych objętych wnioskiem;
15) przewidywanej wysokości opłaty za przewóz lotniczy w oferowanych taryfach na trasach lub obszarach objętych wnioskiem, w jedną stronę, w walucie polskiej;
16) usług świadczonych w ramach każdej z taryf, o których mowa w pkt 15, oraz płatnych usług dodatkowych wraz z wysokością opłaty za każdą z tych usług dodatkowych;
17) sposobu sprzedaży miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub pojemności statku powietrznego, w przypadku przewozu towarów lub poczty, w tym istnienia możliwości obsługi w zakresie sprzedaży przewozów lotniczych objętych wnioskiem w języku polskim;
18) wysokości i charakteru dotychczas poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, regularnych lub nieregularnych, jeżeli zostały poniesione;
19) liczby przewiezionych pasażerów oraz liczby tygodniowych częstotliwości wykonywania przewozów na trasach lub obszarach objętych wnioskiem w ostatnim sezonie rozkładowym poprzedzającym sezon, w którym złożony został wniosek, jeżeli takie przewozy były już przez przewoźnika lotniczego realizowane.

5. Wykaz dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2 Rozporządzenia MI:

Do wniosku należy dołączyć:
1) kopię koncesji (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);
2) kopię umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem w sprawie utworzenia bazy operacyjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oświadczenie zarządzającego lotniskiem w tej sprawie (tylko w przypadku przewoźnika lotniczego innego niż polski);
3) kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych wydanych wnioskującemu przewoźnikowi lotniczemu przez odpowiedni organ władzy lotniczej państwa jego rejestracji;
4) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącej obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą oraz kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych przewoźnika lotniczego użyczającego statek powietrzny objęty umową – w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy;
5) aktualne, sporządzone nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania tego sprawozdania, jeżeli obowiązek takiego badania wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych dotyczących sprawozdań finansowych;
6) potwierdzenie uiszczenia opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia w wysokości 2 142 zł.

6. Kryteria podziału ograniczonych praw przewozowych:

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonując podziału ograniczonych praw przewozowych kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę następujące kryteria:

1) zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
2) zdolności finansowe i operacyjne przewoźnika lotniczego do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
3) zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, uwzględniając:
a) liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, biorąc pod uwagę konieczność wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
b) konkurencyjny poziom opłat za przewóz lotniczy i związane z nim usługi,
c) sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
4) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
5) historię wykonywania przewozów na wnioskowanych trasach lub obszarach, z uwzględnieniem wysokości wcześniej poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli zostały poniesione.

Na podstawie § 4 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie procedury konkursowej określającej szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 2343), dalej „Rozporządzenie MTBiGM”, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, dalej „Prezes ULC”, informuje, iż w dniu 22 stycznia 2020 r. otrzymał wniosek o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych na trasie objętej ograniczonymi prawami przewozowymi, zgodnie ze szczegółami poniżej:


nazwa przewoźnika lotniczego: Wizz Air Hungary Ltd.

wnioskowana trasa: Warszawa (WAW) – Baku (GYD) – Warszawa (WAW)

rodzaj przewozu: przewóz pasażerów (wraz z bagażem)


Zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Azerbejdżańskiej o cywilnej komunikacji lotniczej sporządzonej w Warszawie 26 sierpnia 1997 r., strona polska do wykonywania regularnych przewozów lotniczych na trasach pomiędzy jakimikolwiek punktami w Rzeczypospolitej Polskiej a portem lotniczym w Baku (GYD, Republika Azerbejdżanu) może wyznaczyć nie więcej niż jednego (1) przewoźnika lotniczego. Oznacza to, iż przedmiotowa umowa międzynarodowa przewiduje ograniczenie w korzystaniu z praw przewozowych, dotyczące liczby przewoźników lotniczych, którzy mogą zostać wyznaczeni do korzystania z praw przewozowych polegających na wykonywaniu przewozów lotniczych na trasach pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a portem lotniczym w Baku (GYD, Republika Azerbejdżanu).


Natomiast zgodnie z Umową między Wspólnotą Europejską a rządem Republiki Azerbejdżańskiej dotyczącą pewnych aspektów przewozów lotniczych, która weszła w życie 17 grudnia 2010 r., przewoźnikiem lotniczym uprawnionym do korzystania z praw przewozowych przewidzianych ww. Umowie bilateralnej jest przewoźnik lotniczy, który spełnia łącznie następujące warunki:


1. Przewoźnik lotniczy jest ustanowiony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską, i posiada ważną koncesję wydaną zgodnie z prawem Wspólnoty Europejskiej;

2. Państwo członkowskie odpowiedzialne za wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego sprawuje i utrzymuje skuteczną kontrolę regulacyjną nad przewoźnikiem lotniczym;

3. Przewoźnik lotniczy jest i pozostaje własnością, bezpośrednio lub poprzez udział większościowy, państw członkowskich i/lub obywateli państw członkowskich, i/lub innych państw wymienionych w załączniku III (Republika Islandii, Księstwo Lichtensteinu, Królestwo Norwegii, Konfederacja Szwajcarska) i/lub obywateli tych innych państw, i pozostaje nieprzerwanie pod skuteczną kontrolą tych państw i/lub obywateli.

W związku z powyższym Prezes ULC zaprasza pozostałych uprawnionych przewoźników lotniczych do składania wniosków o wydanie upoważnienia do wykonywania przewozu lotniczego na trasie Warszawa (WAW, Rzeczypospolita Polska) – Baku (GYD, Republika Azerbejdżanu), w terminie do dnia 27 lutego 2020 r., na adres Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa (liczy się data nadania wniosku) lub osobiście w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Punkcie Obsługi Klienta.

Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać:

1) nazwę przewoźnika lotniczego;

2) adres jego siedziby;

3) imię i nazwisko oraz adres pełnomocnika na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upoważnionego do reprezentacji lub do doręczeń - w przypadku przewoźnika lotniczego wspólnotowego;

4) trasę, o którą przewoźnik lotniczy wnioskuje, z wyszczególnieniem nazw lotnisk;

5) datę planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowany okres ich wykonywania, ze wskazaniem, czy przewozy mają być wykonywane całorocznie czy sezonowo;

6) liczbę operacji lotniczych w tygodniu, które mają być wykonywane, a także dni i godziny wykonywania tych operacji;

7) oznaczenie rodzaju przewozu (pasażerski, towarowy, mieszany);

8) liczbę statków powietrznych oraz ich typy i pojemności;

9) listę zawartych z innym przewoźnikiem lotniczym umów dotyczących obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą, jeżeli takie zostały zawarte, z określeniem terminu ważności tych umów;

10) oferowaną liczbę miejsc pasażerskich - w przypadku przewozów pasażerskich, lub udźwig handlowy statku powietrznego - w przypadku przewozów towarowych, na danej trasie lub obszarze, w obie strony, w jednym tygodniu;

11) określenie dostępu pasażerów do oferowanych usług, w szczególności sposobu dystrybucji dokumentów przewozowych;

12) historię wykonywania przewozów na trasie albo trasach lub obszarach, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, ze wskazaniem wielkości przewozów pasażerskich oraz wysokości i rodzajów wcześniej poniesionych przez przewoźnika lotniczego nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli nakłady te zostały poniesione.

Do wniosku należy dołączyć:

1) kopię koncesji na wykonywanie przewozu lotniczego wydaną przez właściwy organ danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub wskazanie jej numeru w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego;

2) kopię certyfikatu przewoźnika lotniczego wydanego przez właściwy organ danego państwa lub wskazanie jego numeru w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego;

3) listę taryf, które będą stosowane na wnioskowanej trasie, ze wskazaniem rodzaju usług związanych z daną taryfą;

4) aktualne wyniki finansowe w formie wewnętrznego sprawozdania zarządczego oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania, jeżeli obowiązek poddania sprawozdania finansowego badaniu wynika z przepisów o rachunkowości lub przepisów szczególnych dotyczących sprawozdań finansowych.

Przewoźnik lotniczy wspólnotowy do wniosku dołącza dodatkowo dokumenty wskazane w art. 192a ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz.U. z 2019 r. poz. 1580 i 1495), dalej „ustawa Prawo lotnicze”, tj.:

- kopię umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem w sprawie utworzenia bazy operacyjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oświadczenie zarządzającego lotniskiem w tej sprawie;

- wskazuje we wniosku imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej osoby odpowiedzialnej za prowadzenie bieżących spraw operacyjnych oraz za sprawy bezpieczeństwa i ochrony;

oraz

- dołącza kopię pełnomocnictwa do reprezentacji lub kopię pełnomocnictwa do doręczeń.


Prezes ULC informuje, iż zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1480), język polski jest językiem urzędowym konstytucyjnych organów państwa, tym samym dokumenty składane w postępowaniach prowadzonych przez organami państwa powinny być przedstawione w języku polskim lub z tłumaczeniem na język polski.


Zgodnie z Rozporządzeniem MTBiGM, Prezes ULC ogłasza Konkurs:

- po upływie terminu na składanie wniosków o wydanie upoważnień, jeżeli po publikacji zaproszenia co najmniej jeden uprawniony przewoźnik, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia MTBiGM, złożył wniosek o wydanie upoważnienia odpowiadający wymogom formalnym określonym w § 3 Rozporządzenia MTBiGM, a przewoźnik lotniczy, który złożył wniosek przed publikacją zaproszenia, złożył wymagane dokumenty i informacje zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia MTBiGM;

- po upływie terminu na składanie wniosków o wydanie upoważnień, jeżeli po publikacji zaproszenia co najmniej dwóch uprawnionych przewoźników, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia MTBiGM, złożyło wnioski o wydanie upoważnienia odpowiadające wymogom formalnym określonym w § 3 Rozporządzenia MTBiGM.


Konkurs rozpoczyna się w dniu publikacji przez Prezesa ULC ogłoszenia o otwarciu Konkursu w Biuletynie Informacji Publicznej ULC. Prezes ULC zawiadamia uprawnionych przewoźników lotniczych, którzy złożyli wnioski o wydanie upoważnienia spełniające wymogi formalne, o których mowa w § 3 Rozporządzenia MTBiGM, o otwarciu Konkursu. Konkurs zostaje rozstrzygnięty w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia publikacji ogłoszenia o otwarciu Konkursu. Prezes ULC zawiadamia niezwłocznie uczestników Konkursu o jego wyniku. Informację o wyniku Konkursu oraz protokół, o którym mowa w § 9 Rozporządzenia MTBiGM, Prezes ULC publikuje niezwłocznie w Biuletynie Informacji Publicznej ULC. Uczestnik Konkursu może wnieść do Prezesa ULC protest przeciwko wynikowi Konkursu, który zostanie rozpatrzony nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.


Przedmiotem konkursu będzie przyznanie jednemu (1) przewoźnikowi lotniczemu ograniczonych praw przewozowych, do wykonywania regularnych przewozów lotniczych na trasach pomiędzy jakimikolwiek punktami w Rzeczypospolitej Polskiej a portem lotniczym w Baku (GYD, Republika Azerbejdżanu).


Szczegółowy przebieg Konkursu określony jest w Rozdziale 3 Rozporządzenia MTBiGM.


Prezes ULC, rozstrzygając Konkurs i dokonując wyboru przewoźnika lotniczego, któremu zostanie wydane upoważnienie i następnie dokonane zostanie jego wyznaczenie, kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji oraz bierze pod uwagę, poza kryteriami określonymi w art. 191 ust. 7 ustawy Prawo lotnicze, następujące kryteria:

1) zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;

2) zdolności finansowe i operacyjne do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;

3) zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, w tym:

   a) liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, z uwzględnieniem konieczności
   wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,

   b) konkurencyjny poziom taryf przewozu lotniczego i związane z tym poziomem usługi,

   c) sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;

4) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;

5) historię wykonywania przewozów na trasie albo trasach lub obszarach, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, z uwzględnieniem wysokości i rodzajów wcześniej poniesionych przez przewoźnika lotniczego nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli nakłady te zostały poniesione.


Informacja o wpłynięciu wniosku o wydanie upoważnienia i zaproszenie do składnia wniosków o wydanie upoważnienia

Na podstawie § 4 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie procedury konkursowej określającej szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1443), dalej „Rozporządzenie MTBiGM”, informuję, iż w dniu 28 lutego 2018 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, dalej „Prezes ULC” otrzymał kompletny wniosek o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych na trasie objętej ograniczonymi prawami przewozowymi, zgodnie ze szczegółami poniżej:

nazwa przewoźnika lotniczego: Polskie Linie Lotnicze „LOT” S.A.

wnioskowana trasa: Warszawa (WAW) – Delhi (DEL) – Warszawa (WAW)

rodzaj przewozu: pasażerowie, towary, poczta

Zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii o komunikacji lotniczej sporządzonej w New Delhi dnia 25 stycznia 1977 r., uzupełnionej i zmienionej postanowieniami Umowy między Wspólnotą Europejską a Rządem Republiki Indii dotyczącej pewnych aspektów przewozów lotniczych sporządzonej w Marsylii dnia 28 września 2008 r. (Dz. Urz. UE L 273/7 z 15.10.2008 r.), a także zgodnie z porozumieniem władz lotniczych Rzeczypospolitej Polskiej oraz Republiki Indii zawartym w dniach 30 września 2003 r. i 25 listopada 2008 r. (dalej łącznie jako „Umowa”), strona polska może wyznaczyć jedno przedsiębiorstwo lotnicze do wykonywania przewozów lotniczych na uzgodnionych trasach, w tym na trasie pomiędzy Warszawą a Delhi, a wyznaczony przewoźnik może wykonywać przewozy lotnicze na każdej z tras z częstotliwością do siedmiu (7) lotów tygodniowo.  

W związku z powyższym Prezes ULC zaprasza pozostałych uprawnionych przewoźników lotniczych do składania wniosków o wydanie upoważnienia do wykonywania przewozu lotniczego objętego ww. ograniczonymi prawami przewozowymi, w terminie do dnia 30 marca 2018 r., na adres Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa lub osobiście w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Punkcie Obsługi Klienta.

Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać:

1)    nazwę przewoźnika lotniczego;
2)    adres jego siedziby;
3)    imię i nazwisko oraz adres pełnomocnika na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upoważnionego do reprezentacji lub do doręczeń – w przypadku przewoźnika lotniczego wspólnotowego;
4)    trasę albo trasy lub obszary, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, z wyszczególnieniem nazw lotnisk;
5)    datę planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowany okres ich wykonywania, ze wskazaniem, czy przewozy mają być wykonywane całorocznie czy sezonowo;
6)    liczbę operacji lotniczych w tygodniu:
a)    o które ma być powiększona liczba wykonywanych operacji lotniczych – w przypadku gdy przewoźnik lotniczy już wykonuje przewozy lotnicze albo
b)    które mają być wykonywane – w przypadku gdy przewoźnik lotniczy jeszcze nie wykonuje przewozów lotniczych
– a także dni i godziny wykonywania tych operacji;
7)    oznaczenie rodzaju przewozu (pasażerski, towarowy, mieszany);
8)    liczbę statków powietrznych oraz ich typy i pojemności;
9)    listę zawartych z innym przewoźnikiem lotniczym umów dotyczących obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą, jeżeli takie zostały zawarte, z określeniem terminu ważności tych umów;
10)    oferowaną liczbę miejsc pasażerskich – w przypadku przewozów pasażerskich, lub udźwig handlowy statku powietrznego – w przypadku przewozów towarowych, na danej trasie lub obszarze, w obie strony, w jednym tygodniu;
11)    określenie dostępu pasażerów do oferowanych usług, w szczególności sposobu dystrybucji dokumentów przewozowych;
12)    historię wykonywania przewozów na trasie albo trasach lub obszarach, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, ze wskazaniem wielkości przewozów pasażerskich oraz wysokości i rodzajów wcześniej poniesionych przez przewoźnika lotniczego nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli nakłady te zostały poniesione.

Do wniosku należy dołączyć:

1)    kopię koncesji na wykonywanie przewozu lotniczego wydaną przez właściwy organ danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub wskazanie jej numeru w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego;
2)    kopię certyfikatu przewoźnika lotniczego wydanego przez właściwy organ danego państwa lub wskazanie jego numeru w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego;
3)    listę taryf, które będą stosowane na wnioskowanej trasie, ze wskazaniem rodzaju usług związanych z daną taryfą;
4)    aktualne wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz z opinią biegłego rewidenta, jeżeli obowiązek poddania sprawozdania badaniu wynika z przepisów o rachunkowości ;
5)    dokumenty wskazane w art. 192a ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 ze zm.) oraz kopię pełnomocnictwa do reprezentacji lub kopię pełnomocnictwa do doręczeń – w przypadku przewoźnika wspólnotowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2011 r. Nr 43 poz. 224 ze zm.), język polski jest językiem urzędowym konstytucyjnych organów Państwa, tym samym dokumenty składane w postępowaniach prowadzonych przez organami Państwa powinny być przedstawione w języku polskim lub z tłumaczeniem na język polski.

Zgodnie z Rozporządzeniem MTBiGM Prezes ULC ogłasza Konkurs:

- po upływie terminu na składanie wniosków o wydanie upoważnień, jeżeli po publikacji zaproszenia co najmniej jeden przewoźnik, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia MTBiGM, złożył wniosek o wydanie upoważnienia odpowiadający wymogom formalnym, a przewoźnik lotniczy, który złożył wniosek przed publikacją zaproszenia, złożył wymagane dokumenty i informacje zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia MTBiGM;

- po upływie terminu na składanie wniosków o wydanie upoważnień, jeżeli po publikacji zaproszenia co najmniej dwóch przewoźników, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia MTBiGM, złożyło wnioski o wydanie upoważnienia odpowiadające wymogom formalnym.

Konkurs rozpoczyna się w dniu publikacji przez Prezesa ULC ogłoszenia o otwarciu Konkursu w Biuletynie Informacji Publicznej ULC. Prezes ULC zawiadamia przewoźników lotniczych, którzy złożyli wnioski o wydanie upoważnienia spełniające wymogi formalne, o otwarciu Konkursu. Konkurs zostaje rozstrzygnięty w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia publikacji ogłoszenia o otwarciu Konkursu. Prezes ULC zawiadamia niezwłocznie uczestników Konkursu o jego wyniku. Informację o wyniku Konkursu oraz protokół, o którym mowa w § 9 Rozporządzenia MTBiGM, Prezes ULC publikuje niezwłocznie w Biuletynie Informacji Publicznej ULC. Uczestnik Konkursu może wnieść do Prezesa ULC protest przeciwko wynikowi Konkursu, który zostanie rozpatrzony nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Szczegółowy przebieg Konkursu określony jest w Rozdziale 3 Rozporządzenia MTBiGM.

Prezes ULC, dokonując wyboru przewoźnika lotniczego, któremu zostanie wydane upoważnienie, kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę, poza kryteriami określonymi w art. 191 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 ze zm.) następujące kryteria:

1)    zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
2)    zdolności finansowe i operacyjne do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
3)    zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, w tym:
a)    liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, z uwzględnieniem konieczności wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
b)    konkurencyjny poziom taryf przewozu lotniczego i związane z tym poziomem usługi,
c)    sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
4)    zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
5)    historię wykonywania przewozów na trasie albo trasach lub obszarach, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, z uwzględnieniem wysokości i rodzajów wcześniej poniesionych przez przewoźnika lotniczego nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli nakłady te zostały poniesione.

Na podstawie § 4 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie procedury konkursowej określającej szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1443), dalej „Rozporządzenie MTBiGM”, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, dalej „Prezes ULC”, informuje, iż w dniu 31 stycznia 2018 r. otrzymał wniosek o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych na trasie objętej ograniczonymi prawami przewozowymi, zgodnie ze szczegółami poniżej:

nazwa przewoźnika lotniczego: Polskie Linie Lotnicze „LOT” S.A.

wnioskowana trasa: Kraków (KRK) – Moskwa – Domodiedowo (DME) – Kraków (KRK)

rodzaj przewozu: pasażerowie, towary, poczta

Zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o komunikacji lotniczej podpisanej w Kaliningradzie dnia 26 lipca 2002 r. zmienionej zgodnie z porozumieniem władz lotniczych Rzeczypospolitej Polskiej oraz Federacji Rosyjskiej zawartym w dniach 19 – 20 lutego 2013 r. w Warszawie (dalej łącznie jako „Umowa”), strona polska do wykonywania regularnych przewozów lotniczych na trasach pomiędzy jakimikolwiek punktami w Rzeczypospolitej Polskiej a Moskwą może wyznaczyć nie więcej niż dwóch (2) przewoźników lotniczych, na każdej z tych tras z osobna, przy czym przeważająca część własności i rzeczywista kontrola przedsiębiorstw wyznaczonych przewoźników lotniczych powinny należeć do Rzeczypospolitej Polskiej lub do jej obywateli.

W związku z powyższym Prezes ULC zaprasza pozostałych uprawnionych przewoźników lotniczych do składania wniosków o wydanie upoważnienia do wykonywania przewozu lotniczego na ww. trasie, w terminie do dnia 9 marca 2018 r., na adres Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa lub osobiście w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Punkcie Obsługi Klienta.

Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać1 :

1)    nazwę przewoźnika lotniczego;
2)    adres jego siedziby;
3)    trasę albo trasy lub obszary, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, z wyszczególnieniem nazw lotnisk;
4)    datę planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowany okres ich wykonywania, ze wskazaniem, czy przewozy mają być wykonywane całorocznie czy sezonowo;
5)    liczbę operacji lotniczych w tygodniu:
a)    o które ma być powiększona liczba wykonywanych operacji lotniczych – w przypadku gdy przewoźnik lotniczy już wykonuje przewozy lotnicze albo
b)    które mają być wykonywane – w przypadku gdy przewoźnik lotniczy jeszcze nie wykonuje przewozów lotniczych
– a także dni i godziny wykonywania tych operacji;
6)    oznaczenie rodzaju przewozu (pasażerski, towarowy, mieszany);
7)    liczbę statków powietrznych oraz ich typy i pojemności;
8)    listę zawartych z innym przewoźnikiem lotniczym umów dotyczących obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą, jeżeli takie zostały zawarte, z określeniem terminu ważności tych umów;
9)    oferowaną liczbę miejsc pasażerskich – w przypadku przewozów pasażerskich, lub udźwig handlowy statku powietrznego – w przypadku przewozów towarowych, na danej trasie lub obszarze, w obie strony, w jednym tygodniu;
10)    określenie dostępu pasażerów do oferowanych usług, w szczególności sposobu dystrybucji dokumentów przewozowych;
11)    historię wykonywania przewozów na trasie albo trasach lub obszarach, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, ze wskazaniem wielkości przewozów pasażerskich oraz wysokości i rodzajów wcześniej poniesionych przez przewoźnika lotniczego nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli nakłady te zostały poniesione.

 

Do wniosku należy dołączyć:

1)    kopię koncesji na wykonywanie przewozu lotniczego wydaną przez właściwy organ danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub wskazanie jej numeru w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego;
2)    kopię certyfikatu przewoźnika lotniczego wydanego przez właściwy organ danego państwa lub wskazanie jego numeru w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego;
3)    listę taryf, które będą stosowane na wnioskowanej trasie, ze wskazaniem rodzaju usług związanych z daną taryfą;
4)    aktualne wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz z opinią biegłego rewidenta, jeżeli obowiązek poddania sprawozdania badaniu wynika z przepisów o rachunkowości2 ;

Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2011 r. Nr 43 poz. 224 ze zm.), język polski jest językiem urzędowym konstytucyjnych organów Państwa, tym samym dokumenty składane w postępowaniach prowadzonych przez organami Państwa powinny być przedstawione w języku polskim lub z tłumaczeniem na język polski.

Zgodnie z Rozporządzeniem MTBiGM Prezes ULC ogłasza Konkurs:

- po upływie terminu na składanie wniosków o wydanie upoważnień, jeżeli po publikacji zaproszenia co najmniej jeden przewoźnik, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia MTBiGM, złożył wniosek o wydanie upoważnienia odpowiadający wymogom formalnym, a przewoźnik lotniczy, który złożył wniosek przed publikacją zaproszenia, złożył wymagane dokumenty i informacje zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia MTBiGM;

- po upływie terminu na składanie wniosków o wydanie upoważnień, jeżeli po publikacji zaproszenia co najmniej dwóch przewoźników, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia MTBiGM, złożyło wnioski o wydanie upoważnienia odpowiadające wymogom formalnym.

Konkurs rozpoczyna się w dniu publikacji przez Prezesa ULC ogłoszenia o otwarciu Konkursu w Biuletynie Informacji Publicznej ULC. Prezes ULC zawiadamia przewoźników lotniczych, którzy złożyli wnioski o wydanie upoważnienia spełniające wymogi formalne, o otwarciu Konkursu. Konkurs zostaje rozstrzygnięty w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia publikacji ogłoszenia o otwarciu Konkursu. Prezes ULC zawiadamia niezwłocznie uczestników Konkursu o jego wyniku. Informację o wyniku Konkursu oraz protokół, o którym mowa w § 9 Rozporządzenia MTBiGM, Prezes ULC publikuje niezwłocznie w Biuletynie Informacji Publicznej ULC. Uczestnik Konkursu może wnieść do Prezesa ULC protest przeciwko wynikowi Konkursu, który zostanie rozpatrzony nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Szczegółowy przebieg Konkursu określony jest w Rozdziale 3 Rozporządzenia MTBiGM.

Prezes ULC, dokonując wyboru przewoźnika lotniczego, któremu zostanie wydane upoważnienie, kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę, poza kryteriami określonymi w art. 191 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 ze zm.) następujące kryteria:

1)    zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
2)    zdolności finansowe i operacyjne do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
3)    zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, w tym:
a)    liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, z uwzględnieniem konieczności wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
b)    konkurencyjny poziom taryf przewozu lotniczego i związane z tym poziomem usługi,
c)    sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
4)    zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
5)    historię wykonywania przewozów na trasie albo trasach lub obszarach, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, z uwzględnieniem wysokości i rodzajów wcześniej poniesionych przez przewoźnika lotniczego nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli nakłady te zostały poniesione.


1. Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia MTBiGM wniosek o wydanie upoważnienia do wykonywania przewozów regularnych lub serii przewozów nieregularnych, w przypadku występowania ograniczonych praw przewozowych, zawiera następujące informacje: imię i nazwisko oraz adres pełnomocnika na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upoważnionego do reprezentacji lub do doręczeń – w przypadku przewoźnika lotniczego wspólnotowego. Z uwagi jednak na warunki Umowy, zgodnie z którymi w zakresie własności i rzeczywistej kontroli przedsiębiorstw wyznaczonych przewoźników lotniczych przeważająca ich część powinna należeć do Rzeczypospolitej Polskiej lub do jej obywateli, wymóg § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia MTBiGM nie ma zastosowania do przewoźników lotniczych uprawnionych do złożenia ww. wniosku.

2. lub stosownie do Ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, która weszła w życie 21 czerwca 2017 r. „sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania, jeżeli obowiązek badania sprawozdania finansowego wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych

 

Na podstawie § 4 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie procedury konkursowej określającej szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1443), dalej „Rozporządzenie MTBiGM”, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, dalej „Prezes ULC”, informuje, iż w dniu 8 grudnia 2017 r. otrzymał wniosek o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych na trasach objętych ograniczonymi prawami przewozowymi, zgodnie ze szczegółami poniżej:

nazwa przewoźnika lotniczego: Polskie Linie Lotnicze „LOT” S.A.

wnioskowana trasa:

Rzeszów (RZE) – Tel Awiw (TLV) – Rzeszów (RZE)

rodzaj przewozu: pasażerowie, towary, poczta

Zgodnie z postanowieniami Eurośródziemnomorskiej Umowy Lotniczej między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Rządem Państwa Izrael, z drugiej strony, podpisanej w dniu 10 czerwca 2013 r. w Luksemburgu, dalej „Umowa”, wykonywanie przewozów lotniczych na wskazanej we Wniosku trasie objęte jest ograniczonymi prawami przewozowymi w postaci liczby tygodniowych częstotliwości dostępnych zbiorczo dla wszystkich przewoźników lotniczych, o których mowa w art. 3 pkt b Umowy. Zgodnie z postanowieniami Załącznika II do Umowy, wskazani powyżej przewoźnicy lotniczy, począwszy od sezonu rozkładowego - Lato 2017, są upoważnieni do wykonywania trzydziestu pięciu (35) częstotliwości tygodniowo na trasie, o której mowa powyżej.

W związku z powyższym oraz z uwagi na fakt, iż Umowa zawiera ww. ograniczone prawa przewozowe Prezes ULC zaprasza pozostałych uprawnionych przewoźników do składania wniosków  o wydanie upoważnienia do wykonywania przewozu lotniczego.

Wnioski o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych obejmujących przewóz pasażerów należy składać w terminie do dnia 15 stycznia 2018 r. na adres Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa lub złożyć osobiście w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Punkcie Obsługi Klienta.

Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać:

1)    nazwę przewoźnika lotniczego;
2)    adres jego siedziby;
3)    imię i nazwisko oraz adres pełnomocnika na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upoważnionego do reprezentacji lub do doręczeń – w przypadku przewoźnika lotniczego wspólnotowego;
4)    trasę albo trasy lub obszary, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, z wyszczególnieniem nazw lotnisk;
5)    datę planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowany okres ich wykonywania, ze wskazaniem, czy przewozy mają być wykonywane całorocznie czy sezonowo;
6)    liczbę operacji lotniczych w tygodniu:
a)    o które ma być powiększona liczba wykonywanych operacji lotniczych – w przypadku gdy przewoźnik lotniczy już wykonuje przewozy lotnicze albo
b)    które mają być wykonywane – w przypadku gdy przewoźnik lotniczy jeszcze nie wykonuje przewozów lotniczych
– a także dni i godziny wykonywania tych operacji;
7)    oznaczenie rodzaju przewozu (pasażerski, towarowy, mieszany);
8)    liczbę statków powietrznych oraz ich typy i pojemności;
9)    listę zawartych z innym przewoźnikiem lotniczym umów dotyczących obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą, jeżeli takie zostały zawarte, z określeniem terminu ważności tych umów;
10)    oferowaną liczbę miejsc pasażerskich – w przypadku przewozów pasażerskich, lub udźwig handlowy statku powietrznego – w przypadku przewozów towarowych, na danej trasie lub obszarze, w obie strony, w jednym tygodniu;
11)    określenie dostępu pasażerów do oferowanych usług, w szczególności sposobu dystrybucji dokumentów przewozowych;
12)    historię wykonywania przewozów na trasie albo trasach lub obszarach, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, ze wskazaniem wielkości przewozów pasażerskich oraz wysokości i rodzajów wcześniej poniesionych przez przewoźnika lotniczego nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli nakłady te zostały poniesione.

Do wniosku należy dołączyć:

1)    kopię koncesji na wykonywanie przewozu lotniczego wydaną przez właściwy organ danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub wskazanie jej numeru w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego;
2)    kopię certyfikatu przewoźnika lotniczego wydanego przez właściwy organ danego państwa lub wskazanie jego numeru w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego;
3)    listę taryf, które będą stosowane na wnioskowanej trasie, ze wskazaniem rodzaju usług związanych z daną taryfą;
4)    aktualne wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz z opinią biegłego rewidenta, jeżeli obowiązek poddania sprawozdania badaniu wynika z przepisów o rachunkowości * ;
5)    kopię pełnomocnictwa do reprezentacji lub kopię pełnomocnictwa do doręczeń – w przypadku przewoźnika wspólnotowego.

Jednocześnie zwracamy uwagę, iż zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2011 r. Nr 43 poz. 224 ze zm.), język polski jest językiem urzędowym konstytucyjnych organów Państwa, tym samym dokumenty składane w postępowaniach prowadzonych przez organami Państwa powinny być przedstawione w języku polskim lub z tłumaczeniem na język polski.

 

Zgodnie z Rozporządzeniem MTBiGM Prezes ULC ogłasza Konkurs:

- po upływie terminu na składanie wniosków o wydanie upoważnień, jeżeli po publikacji zaproszenia co najmniej jeden przewoźnik, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia MTBiGM, złożył wniosek o wydanie upoważnienia odpowiadający wymogom formalnym, a przewoźnik lotniczy, który złożył wniosek przed publikacją zaproszenia, złożył wymagane dokumenty i informacje zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia MTBiGM;

- po upływie terminu na składanie wniosków o wydanie upoważnień, jeżeli po publikacji zaproszenia co najmniej dwóch przewoźników, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia MTBiGM, złożyło wnioski o wydanie upoważnienia odpowiadające wymogom formalnym.

Konkurs rozpoczyna się w dniu publikacji przez Prezesa ULC ogłoszenia o otwarciu Konkursu w Biuletynie Informacji Publicznej ULC. Prezes ULC zawiadamia przewoźników lotniczych, którzy złożyli wnioski o wydanie upoważnienia spełniające wymogi formalne, o otwarciu Konkursu.

Konkurs zostaje rozstrzygnięty w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia publikacji ogłoszenia o otwarciu Konkursu. Prezes ULC zawiadamia niezwłocznie uczestników Konkursu o jego wyniku. Informację o wyniku Konkursu oraz protokół, o którym mowa w § 9 Rozporządzenia MTBiGM, Prezes ULC publikuje niezwłocznie w Biuletynie Informacji Publicznej ULC. Uczestnik Konkursu może wnieść do Prezesa ULC protest przeciwko wynikowi Konkursu, który zostanie rozpatrzony nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

 

Szczegółowy przebieg Konkursu określony jest w Rozdziale 3 Rozporządzenia MTBiGM.

Prezes ULC, dokonując wyboru przewoźnika lotniczego, któremu zostanie wydane upoważnienie, kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę, poza kryteriami określonymi w art. 191 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 ze zm.) następujące kryteria:

1)    zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
2)    zdolności finansowe i operacyjne do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
3)    zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, w tym:
a)    liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, z uwzględnieniem konieczności wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
b)    konkurencyjny poziom taryf przewozu lotniczego i związane z tym poziomem usługi,
c)    sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
4)    zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
5)    historię wykonywania przewozów na trasie albo trasach lub obszarach, o które przewoźnik lotniczy wnioskuje, z uwzględnieniem wysokości i rodzajów wcześniej poniesionych przez przewoźnika lotniczego nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli nakłady te zostały poniesione.

* lub stosowanie do Ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, która weszła w życie 21 czerwca 2017 r. „sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz zez sprawozdaniem z badania, jeżeli obowiązek badania sprawozdania finansowego wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych