Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2020 r. w sprawie procedury konkursowej podziału ograniczonych praw przewozowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2171), dalej „Rozporządzenie MI”, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, iż otrzymał wniosek przewoźnika lotniczego o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych, które objęte są ograniczeniami w korzystaniu z praw przewozowych.
- Określenie ograniczonych praw przewozowych będących przedmiotem procedury konkursowej:
Przedmiotem procedury konkursowej są ograniczone prawa przewozowe w postaci:
- do 7 (siedmiu) tygodniowych częstotliwości wykonywania regularnych przewozów lotniczych obejmujących przewóz pasażerów (wraz z bagażem), towarów, poczty na trasach pomiędzy obszarami Rzeczypospolitej Polskiej a Królestwa Bahrajnu;
- do 7 (siedmiu) tygodniowych częstotliwości wykonywania regularnych przewozów lotniczych obejmujących przewóz wyłącznie towarów na trasach pomiędzy obszarem Rzeczypospolitej Polskiej a Królestwa Bahrajnu.
- Pouczenie o możliwości składania wniosków przez innych przewoźników lotniczych:
Inni przewoźnicy lotniczy, którzy są również zainteresowani wykonywaniem regularnych przewozów pomiędzy obszarami Rzeczypospolitej Polskiej a Królestwa Bahrajnu mogą także składać swoje wnioski o wydanie upoważnienia.
Jednocześnie przewoźnikiem lotniczym uprawnionym do ubiegania się o ograniczone prawa przewozowe będące przedmiotem konkursu jest przewoźnik lotniczy, którego przeważająca część własności i rzeczywista kontrola należy do Rzeczypospolitej Polskiej lub polskich obywateli, i który posiada odpowiednią koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. - Miejsce i termin składania wniosków:
Wnioski o wydanie upoważnienia należy składać:
osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie, przy ul. M. Flisa 2 (w poniedziałek w godzinach 8:00-18:00; od wtorku do piątku w godzinach 8:15-16:15) lub za pośrednictwem poczty na adres:
Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa
lub elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP na skrytkę Urzędu Lotnictwa Cywilnego /ULCPR/SkrytkaESP, bądź poprzez e-Doręczenia na adres: AE:PL-89101-42775-FEHCG-19,
w nieprzekraczalnym terminie do 21 października 2024 r. (liczy się data złożenia wniosku w siedzibie ULC, data nadania wniosku w placówce pocztowej lub data nadania elektronicznego). Wnioski złożone po terminie nie zostaną uwzględnione w procedurze konkursowej. - Wskazanie elementów wniosku oraz zakresu dodatkowych informacji, o których mowa w § 3 ust. 1 Rozporządzenia MI oraz art. 192 ust. 3 ustawy Prawo lotnicze:
Wniosek o wydanie upoważnienia powinien zawierać informacje dotyczące:
- trasy lub obszaru wykonywania przewozów lotniczych;
- rodzaju przewozu lotniczego (przewóz pasażerów, towarów lub poczty);
- częstotliwości lotów;
- typów statków powietrznych;
- osoby upoważnionej do reprezentowania przewoźnika lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym imię i nazwisko, adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, numer telefonu oraz numer telefaksu lub adres poczty elektronicznej;
- nazwy wnioskującego przewoźnika lotniczego oraz adresu jego siedziby;
- daty planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowanego okresu ich wykonywania;
- charakteru przewozów lotniczych (całoroczne albo sezonowe oraz bezpośrednie albo z przesiadką);
- przewidywanego czasu trwania przelotu na trasach lub obszarach objętych wnioskiem;
- maksymalnej liczby miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub ładowności, w przypadku przewozu towaru lub poczty, statków powietrznych, które będą wykorzystywane do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
- liczby statków powietrznych wpisanych do Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) przewoźnika lotniczego składającego wniosek, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
- liczby statków powietrznych użytkowanych przez wnioskującego przewoźnika lotniczego na podstawie umowy dotyczącej eksploatacji trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego z załogą, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem, jeżeli ma to zastosowanie;
- dostępności informacji w języku polskim na pokładzie statków powietrznych wykorzystywanych w przewozach lotniczych objętych wnioskiem;
- przewidywanej wysokości opłaty za przewóz lotniczy w oferowanych taryfach na trasach lub obszarach objętych wnioskiem, w jedną stronę, w walucie polskiej;
- usług świadczonych w ramach każdej z taryf, o których mowa w pkt 14, oraz płatnych usług dodatkowych wraz z wysokością opłaty za każdą z tych usług dodatkowych;
- sposobu sprzedaży miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub pojemności statku powietrznego, w przypadku przewozu towarów lub poczty, w tym istnienia możliwości obsługi w zakresie sprzedaży przewozów lotniczych objętych wnioskiem w języku polskim;
- wysokości i charakteru dotychczas poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, regularnych lub nieregularnych, jeżeli zostały poniesione;
- liczby przewiezionych pasażerów oraz liczby tygodniowych częstotliwości wykonywania przewozów na trasach lub obszarach objętych wnioskiem w ostatnim sezonie rozkładowym poprzedzającym sezon, w którym złożony został wniosek, jeżeli takie przewozy były już przez przewoźnika lotniczego realizowane.
- Wykaz dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2 Rozporządzenia MI:
Do wniosku należy dołączyć:
- kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych wydanych wnioskującemu przewoźnikowi lotniczemu przez odpowiedni organ władzy lotniczej państwa jego rejestracji;
- kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącej obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą oraz kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych przewoźnika lotniczego użyczającego statek powietrzny objęty umową – w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy;
- aktualne, sporządzone nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania tego sprawozdania, jeżeli obowiązek takiego badania wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych dotyczących sprawozdań finansowych;
- potwierdzenie uiszczenia opłaty lotniczej za rozpatrzenie wniosku o wydanie upoważnienia w wysokości 2 968 zł.
- Kryteria podziału ograniczonych praw przewozowych:
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonując podziału ograniczonych praw przewozowych kieruje się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji i bierze pod uwagę następujące kryteria:
- zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
- zdolności finansowe i operacyjne przewoźnika lotniczego do realizacji przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
- zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, uwzględniając:
- liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, biorąc pod uwagę konieczność wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
- konkurencyjny poziom opłat za przewóz lotniczy i związane z nim usługi,
- sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
- zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
- historię wykonywania przewozów na wnioskowanych trasach lub obszarach, z uwzględnieniem wysokości wcześniej poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli zostały poniesione.